فهرست مطالب:
بروزرسانیشده در مرداد 2, 1401
محاسبات بال اسکرو:
انتخاب بال اسکرو
بال اسکرو وسیله ای مکانیکی است برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی با کمترین اصطکاک ممکن. ساختار ظاهری بال اسکرو شبیه یک مجموعه پیچ و مهره است که، گوی به عنوان مهره و شافت رزوه شده به عنوان پیچ عمل میکند. شفت رزوه دار مارپیچی، مسیر حرکت ساچمههایی را فراهم میسازد که قسمت لغزنده بال اسکرو (مهره) بر روی آنها به حرکت در می آید. گوی در بال اسکرو به گونه ای ساخته شده است که امکان چرخش ساچمه ها را در داخل خود فراهم میسازد. به طوری که در مدت حرکت گوی بر روی شفت، ساچمه ها در داخل گوی به گردش در می آیند. بال اسکروها علاوه بر اینکه در برابر اعمال بارهای فشاری مقاومت میکنند، میتوانند با کمترین اصطکاک داخلی کار کنند. با توجه به اینکه این ابزار باعث ایجاد تلرانسهای دقیق میشود، در موقعیتهایی که دقتهای بالایی لازم است مناسب هستند. بال اسکروها در عین کاهش اصطکاک، میتوانند با مقداری پیش بار کار کنند که باعث حذف لقی بین ورودی (چرخش) و خروجی (حرکت خطی) است. این ویژگی زمانی لازم است که از آنها در سیستمهای کنترل حرکت کامپیوتری نظیر ماشین ابزار CNC و کاربردهای حرکت بسیار دقیق استفاده میشود.
مقدمه
در ماشین آلات صنعتی با استفاده از تجهیزات کنترل مکانیکی میتوان جابجایی های دقیق و با سرعتهای بالا ایجاد کرد. در این ماشینها برای تبدیل حرکت دورانی به خطی باید از یک مکانیزم تبدیل استفاده کرد. لذا برای این منظور از مکانیزمهای انتقال حرکت قابل تنظیم که با آنها میتوان جهت و سرعت دوران را به طور مکانیکی کنترل کرد استفاده میشود. این مکانیزمها بال اسکرو نامیده میشوند. به طور خلاصه میتوان گفت بال اسکرو وسیلهای مکانیکی است برای تبدیل حرکت چرخشی به حرکت خطی با کمترین اصطکاک ممکن. در شکل نمونهای از بال اسکرو را مشاهده میکنید.
از عوامل مهم در انتخاب بال اسکرو میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- میزان بار مکانیکی که قرار است بر سیستم اعمال شود.
- دقت مورد نیاز
- تجهیزات مورد نیاز برای جاسازی و نصب
- شرایط محیطی محل استفاده
از معایب بال اسکرو نیز میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- به دلیل اصطکاک کم بین پیچ و مهره، مکانیزم خودقفل نیست. به این معنا که می توان با حرکت دادن خطی مهره بر روی پیچ، پیچ را به گردش وادار کرد. در حالی که در پیچ انتقال قدرت ساده (لید اسکرو) فقط چرخش شفت می تواند باعث حرکت خطی مهره شود و حرکت معکوس آن ممکن نیست.
- از معایب دیگر بال اسکرو که آن نیز به دلیل اصطکاک کم بین پیچ و مهره است، آن است که اپراتور به صورت دستی نمی تواند به راحتی چرخشی را ایجاد کند که باعث حرکت مهره با سرعت ثابت بشود. لذا معمولا از بال اسکرو در ماشین هایی استفاده می شود که گردش شفت به کمک موتور با سرعت گردش ثابت تأمین شود.
- هزینه بالای بال اسکرو نسبت به پیچ ساده نیز از معایب بال اسکرو است، هرچند که این هزینه با نیاز به انرژی کمتر برای انجام کار جبران می شود.
- بال اسکرو نیازمند به روغن کاری دائم و همچنین محافظت در برابر گرد و خاک و ذرات خارجی است.
- آسیب دیدن قطعات آن باعث ایجاد اشکال در عملکرد می شود. در حالی که پیچ انتقال قدرت ساده، انعطاف عملکردی بیشتری در برابر آسیب دیدگی فیزیکی دارد.
شناخت مشخصات فنی یک بال اسکرو از طریق نام مدل و کد شناسایی آن صورت میگیرد. از جمله این مشخصات میتوان به قطر بال اسکرو، سختی، مقدار بار پایه دینامیکی و استاتیکی، تعداد دوران، دقت و سرعت حرکت خطی اشاره کرد
برخی از شرکتهای تولیدکننده بال اسکرو
1- شرکت THK
نام شرکت THK از کلمات «Toughness» استحکام، «High Quality» کیفیت بالا و «Know-how» دانش در انجام کار گرفته شده است. هدف این شرکت آن است که با تکیه بر این سه اصل در توسعه تکنولوژی و ساخت محصولات خود، به بهبود کیفیت زندگی در جامعه و توسعه صنعت کمک کند.
2- شرکت TBI
شرکت TBI یک تولید کننده تخصصی ساخت محصولات حرکت خطی در تایوان میباشد، که با در اختیار داشتن تکنولوژی و تمرکز بر توسعه محصول دارای طراحی نوآورانه است. محصولات این شرکت تحت ثبت اختراع ISO 9001:2008 میباشد. محصولات TBI MOTION در زمینه های صنعتی برجسته هستند، و این شرکت حمایت فنی و تجزیه و تحلیل مورد نیاز را بنا بر خواسته مشتری انجام میدهد.
3- شرکت HIWIN
در سال 1975، یک کارخانه آلمانی تولید بال اسکرو با دقت بالا برای بازارهای اروپا تاسیس شد. بال اسکروهایی با کیفیت بالا، خرید سریع، به مقدار فراوان در صنعت ساخته شده بود. هر چند، در مواجه شدن با درخواست مشتری و نداشتن سرمایه و بهره وری کافی منجر به زیان شد.
گامهای اجرایی در انتخاب بال اسکرو
در زیر قدم به قدم گامهای اجرایی در انتخاب بال اسکرو با جزییات کامل توضیح داده میشود.
انتخاب موتور
در ابتدا باید مشخصات موتور را به صورت تقریبی متناسب با نوع کاری که نیاز داریم مشخص کنیم. (شتاب، سرعت ماکزیمم، کشتاور بررسی شده باشد)
به عنوان مثال این مشخصات از کاتالوگ مربوط به موتورهای مکاپیون آمده است. در شکل زیر مشخصات یک موتور 1 کیلووات از کاتالوگ مکاپیون مشاهده میشود:
گام اول: اطلاعات بال اسکروی انتخابی
در این قسمت مشخصات بال اسکروی انتخابی آورده میشود. در شکل زیر نمونه هایی از بال اسکروهای انتخابی از شرکت HIWIN آورده شده است.
که در آن:
d: قطر بال اسکرو lead: گام بال اسکرو PCD (Pitch Circle Diameter): قطر دایره گام RD (Root Diameter): قطر کوچک بال اسکرو C
a
: مقدار بار پایه دینامیکی C0
a
: مقدار بار پایه استاتیکی L: طول Nut d_end: کمترین قطر شافت اسکرو که وارد پولی میشود.
بعنوان مثال مشخصات ردیف اول از شرکت HIWIN به شکل زیر آمده است:
حال در اینجا به تعریف بعضی از پارامترهای ذکر شده برای انتخاب بال اسکرو میپردازیم:
مقدار بار پایه استاتیکی C0a (Basic Static Load Rating):
این پارامتر در واقع مقدار بار محوری استاتیکی است که باعث میشود تغییر شکل دائمی در نقطه ی اتصال بین ساچمه ها و شیار اسکرو رخ دهد که این تغییر شکل برابر %0.01 قطر ساچمه میباشد. لذا الزامی است که بال اسکرویی انتخاب شود که C0a آن 1 الی 3 مرتبهی بزرگترین نیروی اعمالی محوری وارد بر شفت بال اسکرو باشد.
مقدار fs بر اساس شرایط کارکرد ماشین میتواند متغیر باشد. در جدول زیر ضریب اطمینان یا همان fs بر اساس شرایط کارکرد ماشین آورده شده است.
مقدار بار پایه دینامیکی Ca (Basic Dynamic Load Rating):
یک بار محوری به اندازهی مقدار این پارامتر اجازه میدهد که %90 بال اسکروها از یک گروه برای مدت یک میلیون دور بچرخند بدون آنکه اتفاقی برایشان بیفتد.
مقدار بار پایه دینامیکی با توجه به رابطه ی زیر بدست می آید:
بار متوسط یا همان Pe بستگی دارد که نیروی دینامیکی وارد بر بال اسکرو به چه صورت باشد. اگر:
الف: هنگامیکه نیروی محوری لحظه به لحظه به صورت زیر تغییر کند:
ب: هنگامیکه نیرو به صورت منحنی سینوسی تغییر کند:
گام دوم: محاسبه ی مقادیر سرعت و نیروی ماکزیمم برای بال اسکروی انتخابی
به عنوان مثال ما مشخصات بال اسکرو را وارد اسکل کردیم حال باید سرعت زاویه ای، سرعت خطی و نیروی ماکزیمم وارد بر بال اسکرو را بدست آوریم. در شکل زیر مقادیری که برای بال اسکرو لازم است مشخص شده است.
R: نسبت پولیها η: بازده موتور w_max: سرعت زاویهای ماکزیمم بال اسکرو F_max: مقدار نیروی ماکزیمم وارد بر بال اسکرو V_max: سرعت خطی ماکزیمم بال اسکرو
هر یک از مقادیر بالا به صورت زیر بدست می آیند:
با استفاده از روابط 1 و 3 خواهیم داشت:
و همچنین با استفاده از روابط 2 و 4 خواهیم داشت:
گام سوم: محاسبه ی ضرایب اطمینان برای بال اسکروی انتخابی
در این گام ضریب ایمنی های مربوط به بال اسکرو را بدست می آوریم. بال اسکرویی که بتواند تمامی این ضریب ایمنی ها را ارضا کند میتواند بعنوان بال اسکروی انتخابی ما باشد. حال در این مرحله به جزییات میپردازیم.
بار کمانش مجاز (Buckling):
هنگامیکه بال اسکرو تحت یک بار فشاری قرار گیرد ممکن است تحت کمانش قرار گیرد و تغییر شکل بزرگی برای شافت اسکرو رخ دهد. در شکل زیر فرمول ارائه شده توسط شرکت HIWIN برای بار مجاز کمانش عیناً آورده شده است.
با توجه به پارامترهای تعریف شده در فایل اکسل لذا میتوان گفت بار مجاز کمانش برای بال اسکرو برابر است با:
فرمول ارائه شده برای Lt در جدول 4-1 کاتالوگ HIWIN آمده است.
همچنین توجه شود که:
1kg.f=9.81 N
از طرفی Fnut ماکزیمم را بدست آوردیم. لذا ضریب اطمینان برای بار کمانش مجاز بال اسکرو برابر است با:
بار کششی فشاری مجاز (Tensile compressive load):
هنگامیکه یک بار محوری به شافت بال اسکرو وارد میشود علاوه بر چک کردن بار کمانش باید از لحظا رسیدن به تنش مجاز نیز اطمینان حاصل کرد. فرمول ارایه شده برای این بخش در صفحه 30 کاتالوگ THK آمده است. در شکل زیر این فرمول عیناً آورده شده است:
با توجه به پارامترهای تعریف شده در فایل اکسل لذا میتوان گفت بار مجاز اعمالی به شافت بال اسکرو برابر است با:
لذا ضریب اطمینان برای بار محوری مجاز به شافت بال اسکرو برابر است با:
گشتاور خمشی و پیچشی اعمالی به انتهای بال اسکرو
فرض کنیم بال اسکرو دارای پولی و تسمه هم باشد قسمت پایین بال اسکرو به دلیل کشش تسمه دچار خمش میشود. مقداری از این نیرو به عنوان پیش کشش برای تسمه لازم است. برای محاسبه ی مقدار گشتاور خمشی میتوان گفت:
عدد 1.2 به دلیل آن است که 20% نیرویی که قرار است انتقال یابد بعنوان پیش کشش به تسمه وارد میشود (1+20%=1.2). پارامتر R همان نسبت انتقال پولی میباشد. عدد 40 در صورت معادله فاصله مرکز پولی تا محل یاتاقان و عدد 40 در مخرج در واقع شعاع پولی بال اسکرو میباشد.
در انتهای بال اسکرو بار پیچشی و بار خمشی همزمان اعمال میشود. لذا ممان خمشی معادل و ممان پیچشی معادل را میتوان توسط روابط زیر بدست آورد. این روابط از معادلات شرکت THK صفحه 437 بدست آمده است:
حال با توجه به پارامترهای تعریف شده در فایل اکسل میتوان گفت:
حال که گشتاور خمشی و پیجپچشی معادل و اعمالی به انتهای بال اسکرو بدست آمده است باید ببینیم چقدر میتواند این گشتاور اعمال شود.
هنگامی که شافت اسکرو تحت بار خمشی قرار گیرد مطابق فرمولهای ارائه شده در کاتالوگ THK صفحه 436 داریم:
با توجه به فرمولهای بالا میتوان ضریب اطمینان برای بار خمشی را به صورت زیر نوشت:
M در معادله بالا در واقع همان گشتاور خمشی معادل میباشد. گشتاور خمشی معادل را با Me نمایش دادیم. لذا خواهیم داشت:
هنگامی که شافت اسکرو تحت بار پیچشی قرار گیرد مطابق فرمولهای ارائه شده در کاتالوگ THK صفحه 436 داریم:
با توجه به فرمولهای بالا میتوان ضریب اطمینان برای بار پیچشی را به صورت زیر نوشت:
T در معادله بالا در واقع همان گشتاور پیچشی معادل میباشد. گشتاور خمشی معادل را با Te نمایش دادیم. لذا خواهیم داشت:
سرعت دورانی مجاز
هنگامی که سرعت دورانی بال اسکرو به یک مقدار خاصی برسد، بال اسکرو ممکن است رزونانس کند چرا که سرعت دورانی آن به فرکانس طبیعی بال اسکرو رسیده است. در زیر فرمول ارائه شده برای فرکانس طبیعی توسط کاتالوگ THK صفحه 32 ارائه شده است.
با توجه به پارامترهای تعریف شده در فایل اکسل لذا خواهیم داشت:
مقدار بحرانی DN
مقدار DN تاثیر بسیار بزرگی بر روی نویز بال اسکرو دارد. برای بال اسکروهای شرکت HIWIN باید به کاتالوگ این شرکت در صفحه ی 30 آن نگاه کرد.
لذا با توجه به پارامترهای تعریف شده در فایل اکسل میتوان گفت:
ضریب ایمنی مقدار بار پایه استاتیکی
با توجه به فرمول ارائه شده برای مقدار بار پایه استاتیکی که در قبل توضیح داده شد میتوان گفت:
با توجه به پارامترهای تعریف شده در فایل اکسل خواهیم داشت:
که با توجه به شرایط کارکرد ربات باید این ضریب از عدد 3 بزرگتر باشد.
محاسبه ی عمر بال اسکرو
عمر خستگی برای انتخاب بال اسکرو معمولا بر اساس تعداد دور بال اسکرو بیان میشود. مطابق فرمول ارائه شده در کاتالوگ TBI در صفحهی 29 میتوان گفت:
لذا با توجه به فرمولهای ارائه شده در فایل اکسل داریم:
عدد 3/5 یک عدد مهندسی است که در واقع بار ماکزیمم برای عمر خستگی در نظر گرفته شده است.
1 دیدگاه
با سلام
برای طراحی پله پیما به طول 3 متر و تحمل وزن 120 کیلو. آیا شفت های ساده عمل میکنه یا باید از اسکرو استفاده کرد؟ در هر دو صورت قطر شفت چقدر باید باشد؟ و نوع و قدرت موتوری که بتونه راحت این بار رو حمل و جابجا کند چه موتوری باید استفاده کرد؟